dimarts, 16 de juny de 2009

Projecte pilot de conciliació de la vida laboral i personal als polígons de Rubí.




L’Ajuntament de Rubí ha signat el conveni de col·laboració amb el departament de treball de la Generalitat de Catalunya per posar en marxa el projecte pilot de conciliació de la vida laboral i personal als polígons de la ciutat. El projecte es va presentar el passat més de gener, i el seu principal objectiu és implantar mesures de conciliació de la vida laboral i personal i noves organitzacions del temps a les vuit empreses de la ciutat que hi participen.

El conveni estableix una sèrie d’actuacions i recursos per facilitar els canvis organitzatius necessaris que permetin millorar la gestió dels recursos humans i la qualitat de vida de les persones treballadores.
Els objectius específics del conveni són:

. Detectar les necessitats reals de les empreses que hi participen.
. Informar i sensibilitzar a l’empresariat, als representants sindicals i a les persones treballadores sobre els beneficis de l’organització del temps.
. Capacitar als equips directius i als representants i les representants dels treballadors i les treballadores per implementar les mesures de conciliació i organització del temps que millor s’adaptin a les necessitats de les empreses i de les persones que hi treballen.
. Oferir serveis adaptats a les característiques concretes de cada empresa per tal que el personal treballador pugui compatibilitzar la vida personal amb la vida professional.

Les empreses que participen en aquest projecte pilot estan ubicades al polígon Nord de Rubí i la seva participació neix arrel d’una proposta realitzada per de l’Ajuntament de Rubí a algunes de les empreses d’aquest polígon. Les empreses que hi participen són: B.Braun, Avanzit, Industries Gràfiques Grifoll, Grifoll Print Promotions, Emerson Process Management, Roche Hermanos, Serca, Tecus Plàsticos, on treballen 1791 persones (994 homes i 797 dones)

Les accions que l’Ajuntament de Rubí ha proposat en el conveni ara signat són:

. L’assessorament i assistència tècnica a cada una de les empreses per al desenvolupament del seu Pla de treball.
. El coaching (Mètode de formació i desenvolupament professional en què una persona experta i amb una preparació específica orienta i assessora un altre professional) i acompanyament individualitzat en tot el procés d’implantació de noves organitzacions del temps.
. La formació a persones amb càrrecs de presa de decisions (directius i similars) per facilitar la detecció de les necessitats temporals tant empresarials com de les persones treballadores, així com als i les representants de les persones treballadores perquè coneguin les problemàtiques de les actuals organitzacions del temps i identifiquin les possibilitats d’incorporar clàusules de conciliació a la negociació col·lectiva.
A més, s’organitzaran jornades informatives i formatives dirigides a tots els agents econòmics i socials presents en l’àmbit d’intervenció: empresariat, càrrecs directius, representants sindicals i personal treballador, amb l’objectiu de donar a conèixer les conseqüències o efectes de les dificultats de compaginar vida laboral i personal, i perfilar els possibles costos i beneficis tant per al personal treballador com per a l’empresa a partir d’experiències en què ja s’ha pogut contrastar.
Per acabar, s’oferiran serveis a les persones treballadores en les empreses que participen com serveis d’ajuda a domicili en necessitats bàsiques com malalties o accidents perquè el personal treballador pugui compatibilitzar la vida laboral i personal i consultes telefòniques a especialistes mèdics i socials, amb empreses especialitzades.
L’Oficina de Serveis a l’Empresa (OSE) gestionarà les ajudes a les empreses
L’Ajuntament de Rubí, a través de l’OSE, gestionarà i coordinarà les accions desenvolupades en el marc del projecte, així com les sessions de formació, reunions de treball, seguiment del projecte, etc.; coordinarà amb l’Ambit de Mobilitat l’ampliació de les línies de transport públic per millorar la mobilitat als polígons implicats en el projecte, i donarà a conèixer a les empreses participants en el projecte els recursos de la Cartera SIAD (Servei Integral d’Atenció al Domicili) de l’Ajuntament de Rubí. Aquest últim programa estarà gestionat per l’Àrea de Serveis a les Persones i proporcionarà una sèrie de serveis d’àmbit municipal per facilitar a alliberar a les dones del seu tradicional paper de suport a la família en detriment de la seva vida laboral fora de la llar.

A més, l’Ajuntament realitzarà un estudi sobre la viabilitat de les necessitats manifestades per les empreses per tal d’avaluar la seva possible implementació com ara un servei de casal per a infants en períodes de vacances (estiu, Nadal i setmana santa) i oferir un servei mèdic a les empreses participants.
El cost total d’aquesta prova pilot, finançat pel Servei d’Ocupació de Catalunya (SOC), és de 63.000 euros, i a partir dels resultats s’estudiarà la possibilitat d’estendre algunes de les accions promogudes a d’altres empreses dels polígons de la ciutat.
Aquest tipus de projectes incideixen en tres àmbits que des del govern municipal estem impulsant:
. La millora de les condicions laborals dels treballadors i treballadores.
. La igualtat d’oportunitats que té un impacte major en les dones treballadores amb responsabilitats familiars al seu càrrec i les situen en condicions d’igualtat amb els homes.
. L’empresa ja què, davant de situacions econòmiques complexes com l’actual, cal apostar per accions que millorin la competitivitat de les empreses i les polítiques de conciliació de la vida laboral i personal.

1 comentari:

  1. A ver si el capitán de mi barco lee esta entrada.

    ¡ Cony si soc jo!


    Ahora en serio, muy buena iniciativa...

    a veces a las empresas privadas les hace falta un pequeño impulso de los organismo públicos para emprender un camino hacia unos horarios de trabajo racionales y acordes con el resto de la " vieja" Europa civilizada.

    Un saludo Alcaldesa.

    ResponElimina